LleidaBarcelonaBerguedàParatges naturals

Pedraforca, símbol de l’excursionisme català

Clica per puntuar
(Vots: 1 Mitjana: 1)

Situada a la Serra del Cadí, el Pedraforca és una de les muntanyes més emblemàtiques de Catalunya i un dels símbols de l’excursionisme català per excel·lència. Aquesta muntanya crida l’atenció tant per la seva gran alçada com pels dos pics que coronen el seu cim en forma de U.

El Pedraforca va ser declarat reserva natural d’interès nacional pel Parlament de Catalunya el 1982. De fet, aquest massís es va formar fa uns 25 milions d’anys i l’erosió provocada pel vent i l’aigua van fer que, amb el pas dels anys, els seus dos cims hagin acabat amb la forma actual, creant així una de les característiques més conegudes de la muntanya. El cim nord consta de dos pics: el Pollegó Superior que es troba a 2.506 metres i el Calderer, que està situat a 2.505 metres. Al cim sud hi ha el Pollegó Inferior que es situa a 2.445 metres.

Conseqüentment, l’ascens al Pedraforca no és fàcil i s’ha d’estar físicament preparat per arribar fins a la part superior de la muntanya sense patir les conseqüències de la pujada. Al cim sud només s’hi pot arribar escalant i al cim nord s’hi arriba a peu però els excursionistes han de tenir una bona forma física.

Per arribar fins al Pedraforca, una mica abans d’arribar a Guardiola de Berguedà s’ha d’agafar la carretera que va cap a Saldes i Gósol. Un cop passada la localitat de Saldes, arribarem al Mirador de Gresolet (1.530 metres), el punt de partida de l’ascensió al Pedraforca. Aquest mirador és un lloc preciós des del qual les vistes del Parc Natural del Cadí-Moixeró són espectaculars (sempre que la meteorologia ho permeti). En aquest punt, s’ha de prendre un camí que puja fins al refugi Lluís Estasen (1.640 metres). Un cop passat el refugi s’ha de continuar fins al canal de Rimbau, on s’ha de girar cap a la gruta de les Orenetes i comença la pujada pronunciada del canal del Verdet.

A partir d’aquest punt, el desnivell és considerable i la pujada s’ha de fer amb calma. Després de caminar per quest camí que fa pujada durant un parell d’hores arribem a la collada del Verdet, que es troba aproximadament a 2.270 metres. En aquest moment comença la part final de l’itinerari, que és també la més perillosa. En aquest tram s’ha de caminar per sobre de grans roques que rellisquen i cauen amb molta facilitat. Aquesta part del recorregut està molt be senyalitzada per tal de facilitar l’ascens als senderistes. No obstant això, la part de la grimpada és una zona crítica per a persones que tenen problemes de vertigen degut al seu desnivell i s’ha de tenir en compte abans de començar l’ascens.

Normalment, el descens es fa per l’Enforcadura i, de la mateixa manera que durant l’ascens, el descens s’ha de fer amb molta paciència i s’ha d’intentar parar molta atenció per no caure ni relliscar. Un cop s’arriba a la zona boscosa, s’ha d’agafar el camí que condueix novament cap al refugi Lluís Estasen.

D’altra banda, cal tenir en compte que hi ha altres itineraris que passen pel Pedraforca però que no culminen al seu cim. Per tant, aquells excursionistes que no vulguin arribar fins al cim de la muntanya, poden optar per recórrer algun dels itineraris alternatius que permeten descobrir la bellesa de la zona prepirinenca. Des de la localitat de Saldes fins al mirador de Gresolet hi ha una pista asfaltada que qualsevol visitant pot recórrer sense cap tipus de problema. A més, hi ha una ruta circular que segueix tot el perímetre del Pedraforca i que permet gaudir d’una visió de la muntanya de 360 graus.

El Pedraforca disposa també d’una gran riquesa biològica. Hi ha boscos de faigs i altres arbres caducifolis per sota dels 2.000 metres i també destaca la presència de pins i avets. Quant a la fauna, hi ha un gran nombre de conills i senglars en la zona més boscosa de la muntanya on també hi abunden tot tipus d’aus.

Encara que l’ascens al cim del Pedraforca només està recomanat per a persones amb experiència en excursionisme o escalada, tothom pot gaudir de les vistes meravelloses del mirador de Gresolet o dels diferents itineraris que passen per la part més baixa de la muntanya i que ens permeten descobrir la flora i la fauna d’aquest massís tan emblemàtic.

Related Articles

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *